WIATRAKOWCE

Informacje


Co to jest wiatrakowiec?

Wiatrakowiec to statek powietrzny osiągający siłę nośną niezbędną do lotu za pomocą wirującego skrzydła; w konstrukcji tej nie występuje przekaz mocy do wirnika i lot możliwy jest dzięki ruchowi postępowemu wiropłata względem powietrza uzyskanego dzięki obrotom śmigła napędzanego silnikiem, który jest źródłem siły pchającej.

Różnice pomiędzy wiatrakowcami a helikopterami

Wiatrakowce i helikoptery to dwa wspaniałe i bardzo ciekawe przykłady wiropłatów, zdolne do wykonywania specyficznych, różnych dla każdego z tych dwóch typów, rodzajów manewrów i przydatne do specyficznych zastosowań. To wszystko odróżnia je od siebie i od statków powietrznych o stałych skrzydłach. Zarówno wiatrakowce jak i helikoptery uzyskują siłę nośną dzięki wirującemu skrzydłu - wirnikowi. Ta wspólna cecha sprawia, że wiele osób nie potrafi ich od siebie odróżnić, gdyż dla laika ich wygląd może wydawać się dość podobny. Niewielkie rozpowszechnienie wiatrakowców w porównaniu z helikopterami tym bardziej przyczynia się do tego, że są one powszechnie mylone.

Pomimo wspólnej cechy - posiadania wirnika - jest rzeczą wręcz oszałamiającą, jak wiele zasadniczych różnic, czasem wręcz przeciwieństw istnieje w konstrukcji i zasadzie działania wirnika wiatrakowca i wirnika helikoptera. Siły aerodynamiczne, działające naprężenia, kąty natarcia i stopnie swobody są dla obu typów wirnika różne, co pociąga za sobą różnice w możliwościach lotu i charakterystykach obu statków.




W jaki sposób lata wiatrakowiec?

W wiatrakowcu podczas lotu nie ma przekazu mocy napędowej do wirnika, co łatwo poznać: wiatrakowce nie potrzebują urządzeń równoważących moment reakcyjny, w rodzaju mniejszego wirnika ogonowego (jak w helikopterach), który ma za zadanie zrównoważyć moment obrotowy dostarczany do wirnika przez napędzający go silnik. Siła nośna powstaje dzięki zjawisku autorotacji, pojawiającemu się, gdy powietrze opływa łopaty wirnika. Jest to możliwe dzięki dodatkowemu stopniowi swobody ruchu głowicy wirnika - a zatem także całego dysku wirnika - wzdłuż osi poprzecznej; jeśli mówimy o wiatrakowcach Magni, to ich głowica ma możliwość pochylania się o kąt od 0° do 18° w kierunku do tyłu wiatrakowca. Ten zakres pochyleń umożliwia prawidłowe przejście przez strumień opływającego wirnik powietrza we wszystkich dozwolonych warunkach lotu statku.

Pilot może kierować pochyleniem względem osi poprzecznej za pomocą drążka. W wyniku braku napędu wirnika wiatrakowiec nie może wykonywać nieruchomego zwisu jak helikopter. W rzeczywistości, jeśli prędkość ruchu do przodu spadnie podczas wznoszenia, zaniknie przepływ powietrza wokół wirnika i prędkość obrotów wirnika również zacznie powoli, ale stale maleć, co powoduje zmniejszenie siły nośnej. Z chwilą, gdy obroty wirnika spadną poniżej pewnej wartości, zależnej od warunków pogodowych i masy pojazdu, autożyro zacznie opadać (z prędkością 2-4 m/s przy działającym silniku; do 10 m/s przy silniku wyłączonym), lotem ślizgowym lub nawet pionowo, jeżeli w wyniku utraty siły nośnej prędkość ruchu postępowego zmalała do zera. Jednak podczas opadania pilot zachowuje panowanie nad lotem, a wirnik jest nadal "zasilany" przepływem powietrza z dołu do góry, wywołanym opadaniem maszyny. Dlatego jeżeli prędkość opadania jest wystarczająco duża, wirnik utrzyma prędkość obrotową wystarczającą do podtrzymania stałej prędkości opadania.

Należy jasno zdawać sobie sprawę, że nawet jeżeli wiatrakowce nie mogą szybować jak statki powietrzne o stałych skrzydłach, to nie mogą one również pozostawać w stanie stacjonarnego zwisu dłużej niż przez kilka sekund.

Podczas prawidłowego, lotu wiatrakowca obroty wirnika automatycznie stabilizują się przy pewnej wartości, zależnej od wypadkowego działania obciążenia, typu wykonywanego manewru i warunków pogodowych, co czyni pilotowanie tego rodzaju maszyny bardzo łatwym! Mówiąc ponownie o określonej grupie wiatrakowców, w wiatrakowcach Magni, jedynym źródłem mocy napędowej jest śmigło (prerotator). Jest to system niezbędny do wytworzenia przepływu powietrza wokół wirnika tak, aby wprawić go w ruch obrotowy z prędkością wystarczającą do uniesienia maszyny. Następnie napęd może być wyłączony i nie używany więcej podczas lotu.

Można stąd wywnioskować, że wiatrakowce, nawet jeśli mogą operować w ograniczonej przestrzeni, nie mogą wznosić się i lądować całkiem pionowo jak helikoptery. Po wyłączeniu prerotatora wiatrakowiec potrzebuje krótkiego rozbiegu, aby uzyskać pewne przyspieszenie. Znów rozważając tylko wiatrakowce Magni można określić wymagane rozmiary pasa startowego na 40 do 80 m przy starcie i 2 - 5 m przy lądowaniu.




Wiatrakowce Magni

Firma Magni Gyro jest znana na całym świecie jako producent szerokiej gamy niezawodnych, bezpiecznych i stabilnych wiatrakowców wysokiej jakości. Obecnie oferta obejmuje jednomiejscowy M18 Spartan z częściowo osłoniętą kabiną, dwumiejscowy 1+1 M14 Scout z częściowo osłoniętą kabiną, dwumiejscowy, częściowo osłonięty, M16 Tandem Trainer (tandem treningowy) ze zdublowanym systemem kontroli oraz dwumiejscowy M22 Voyager idealny na długie przeloty.

M16 Tandem Trainer

Model M16 jest w produkcji od dłuższego czasu. Ostanio, dzięki obszerniejszej wiedzy na temat zapotrzebowania rynku i rozwoju technicznego, został on zmodernizowany tak, aby jeszcze lepiej sprostać oczekiwaniom klientów.

M22 Voyager

Jak nazwa modelu wskazuje, ten dwumiejscowy wiatrakowiec jest idealnym statkiem do komfortowego podróżowania - znakomicie wyposażony, z dużym lukiem bagażowym i powiększonym zbiornikiem paliwa. Zachowując stabilność i bezpieczną charakterystykę pilotażu M16, jest on stworzony do podróżowania.

M14 Scout

Posiadając kompaktowy układ siedzeń i aerodynamiczny kształt, model ten ma wyjątkowe osiągi i zachowuje przy tym użyteczność, bezpieczeństwo i wytrzymałość strukturalną modelu dwumiejscowego. Na rynku amatorskim znany jest ze swoich wysokich osiągów. Wprawdzie jest to model sportowy Magni, ale znakomicie nadaje się do szybkich i przyjemnych lotów. Z powodzeniem odnajduje się nie tylko na arenie sportowej.

M18 Spartan

Częściowo osłonięty, jednomiejscowy, zachowuje najważniejsze właściwości Magni: stabilność i wytrzymałość. Jego przystępna cena jest jego siłą i pierwszym punktem przy jego nabyciu.

Orion M-24

Według mitologii Orion był najbardziej przystojnym i imponującym z ludzi. Jego imię stało się inspiracją dla dla nazwania najnowszego wiatrakowca z całej serii Magni Gyro.

więcej »»